-
У школах з'являться нові правила! Вчителів можуть не допустити до уроків
У школах з'являться нові правила! Вчителів можуть не допустити до уроків без: -
Урок фізики 10. Рівномірний рух. Швидкість руху
Урок фізики 10. Рівномірний рух. Швидкість руху -
Урок 12. Графіки рівномірного руху
Урок 12. Графіки рівномірного руху
Наші гості: 5
- 25-06-2020, 18:23
- 31 569
- 0
«Адаптація учнів 5 – Акласу до навчання в середній школі»
Перехід учнів з початкової в середню ланку школи - один з найважчих періодів шкільного навчання. Я з дітьми знайома ще з 1-го класу, будучи мамою одного із учнів. Була в них декілька раз на уроках, на батьківських зборах, на святах. Олена Олександрівна склала для мене психологічний портрет класу, на початок навчального року я була вже частково знайома з дітьми. До речі, з Оленою Олександрівною ми працюємо і зараз. Якщо мені потрібна допомога, вона завжди дає мені пораду щодо дітей.
У класі навчалось 20 учнів. На початку року один хлопчик перейшов до нас з іншої школи і в класі навчається 21 учень: 11 хлопців та 10 дівчат.
На початку вересня, спостерігаючи за учнями, спілкуючись з ними, цей період показав, що вони дуже розгублені, не можуть зрозуміти, як будувати стосунки з педагогами, які вимоги обов'язкові для виконання (наприклад, забув зошит, не було у школі – це суттєва причина для невиконаного домашнього завдання, але насправді це не так, за що потім отримують незадовільні бали).
Щоб допомогти п`ятикласникам легше пройти період адаптації до навчання в середній школі мною була проведена робота з батькаи (індивідуальні консультації, участь в батьківських зборах) . Батьки ознайомлені з психологічними особливостями дітей даної вікової групи . Надані рекомендацій щодо полегшення процесу адаптації дитини до навчання в школі.
Зрештою, спільні зусилля дали результати.
Учні 5-А класу згуртовані та організовані, об'єднані спільними інтересами (гуртки, секції). Учнi класу навчаються iз задоволенням, активні, виконують вчасно домашні завдання, на уроках дисципліновані. Проводячи опитування виявилося, що такі предмети як природознавство та основи здоров’я викликали у дітей труднощі (зараз уже ні), а до таких предметів, як: образотворче мистецтво, трудове навчання, українська література, українська мова, фізкультура5-тикласники проявляють інтерес, зацікавленість. На високому рівні навчається Немченко Артур, на достатньому Рябченко С., Чепурний О., Василішина А., Пономарчук В., Пахомова І., Пелинко В., Бондар М., Гаценко Д., Кудас А., Наказна С., Бондаренко Є., а це становить більше 50 % якості знань класу.
Також в класі є діти з середнім та низьким рівнями знань – це Глушак К., Дудченко Є., Слободян І. таТолмачов В. Ячасто співпрацюю з мамами. Спілкуючись з батьками, виявила, що інколи батькам не вистачає часу, деяким – терпіння, а іншим педагогічних знань для навчання та виховання дітей. На батьківських зборах мною, класним керівником, та вчителями – предметниками наголошувалося неодноразово про необхідність участі батьків у навчальному процесі, допомогти дітям швидше адаптуватисядо нових умов. Більшість батьків класу приділяють належну увагу навчанню та вихованню дітей, відвідують батьківські збори, допомагають класному керівникові.
Вцілому, діти намагаються вчитися на такому ж рівні знань, як це було і в початковій школі. Якщо з якихось предметів знижується успішність, вчителі записують зауваження в щоденник, або говорять мені. Я постійно підтримую зв’язок з батьками учнів і при нагоді дзвоню їм, якщо це потрібно. У кінці кожного тижня виписуюв щоденники дітей їх оцінки, для того щоб батьки були в курсі оцінок своїх дітей.
Більшість учнів 5-го класу організовані, не забувають вдома підручники та зошити, виконують домашні завдання. Є деякі учні класу, які забувають записувати домашні завдання в щоденник. До них відносяться Глушак К., Дудченко Є., Слободян І. таТолмачов В.
Більшість дітей вміють добре висловлювати свою думку, мають хороший лексичний запас та пам’ять. Серед дітей спостерігається бажання вчитися добре. Щоб радувати своїх батьків та вчителів, мати від них заохочення.
Діти беруть активну участь в шкільному житті, у всіх заходах. Діти брали участь в концерті до Дня вчителя, регулярно випускають стінгазети, беруть активну участь у ярмарках, благодійних акціях. Також учні беруть участь в загальношкільних конкурсах, районних конкурсах, всеукраїнських конкурсах «Бобер», «Колосок», «Sunflower».
Загалом стосунки в колективі товариськi, толерантнi, дружнi.Дiти можуть органiзовувати самостiйно справи. Учні дуже чуйні. Відкликаються на прохання допомогти.
У класі сприятлива атмосфера, хоча й бувають невеличкі конфлікти між учнями. Але спільними зусиллями намагаємось ці конфлікти залагодити.
Спостерігаючи за п’ятикласниками я побачила, що дітям у школі цікаво: вони прагнуть бути активними, розумними, вони хочуть, щоб їх побачили, оцінилиі помітили у них усе найкраще.
Підсумовуючи все сказане, можу зробити висновок, що адаптація учнів пройшла успішно. Діти готові до навчання в основній школі, готові брати активну участь в житті школи та класу.В останні роки в педагогічній і психологічній літературі багато говориться про складності цього періоду навчання, що він став сприйматися мало не як об'єктивна криза розвитку дітей 9-10 років, що породжує серйозні педагогічні проблеми. Підстав для такого твердження більш ніж достатньо: стан дітей у цей період з педагогічної точки зору характеризується низькою організованістю, іноді недисциплінованістю, зниженням інтересу до навчання та її результатами, з психологічної - зниженням самооцінки, високим рівнем ситуативної тривожності. Це означає, що збільшується число дітей, що зазнають значні труднощі при навчанні та адаптації до нових умов організації навчального процесу. Для них особливо важлива правильна організація адаптаційного періоду при переході з початкової школи в середню ланку. Тому увага педагогічного колективу школи, повинна бути направлена на забезпечення якості освіти як умови сталого розвитку шкільного співтовариства, постійно зростати увага до проблем адаптації школярів. Перехідний період з початкової школи в основну позначається на всіх учасників освітнього процесу: учнів, педагогів, батьків, адміністрації школи, фахівців психолого-педагогічної служби. Часто наслідки бувають негативними, що обумовлено:
- зміною соціальної обстановки;
- зміною ролі учня;
- збільшенням навчального навантаження;
- зміною режиму дня;
- різницею систем і форм навчання;
- нестиковкою програм початкової й основної школи;
- відмінністю вимог з боку вчителів-предметників;
- зміною стилю спілкування вчителів з дітьми.
Спостереження за учнями, спілкування з ними в цей період показує, що вони дуже розгублені, не можуть зрозуміти, як будувати стосунки з педагогами, які вимоги обов'язкові для виконання - до школяра вперше пред'являється багато вимог з боку багатьох людей. На п'ятикласника обрушується потік інформації з незрозумілими для нього словами, термінами. Є і така категорія дітей, які в силу свого емоційного стану, створюють безліч організаційних труднощів.
Перехід з початкової до середньої школи викликає збільшення навантаження на психіку дитини. Психологічні і психофізіологічні дослідження свідчать, що на початку навчання в 5-му класі школярі переживають період адаптації до нових умов навчання, багато в чому схожий з тим, який був на початку навчання в першому класі. Це виявляється в зростанні тривожності, зниженні працездатності, підвищеній сором’язливості, чи навпаки, «розкутості», неорганізованості, забудькуватості.
Отже, успішність переходу від молодшої до середньої школи забезпечується врахуванням наступності й перспективності в розвитку дітей на цих суміжних освітніх ланках, зокрема цілеспрямованим формуванням у них психологічного механізму, що дозволить адекватно прийняти нову ситуацію діяльності і спілкування напередодні кризового періоду – психологічної готовності до навчання в основній школі. Це дозволить запобігти проявів підліткової дезадаптації; сприятиме підвищенню потенціалу загального психічного розвитку дитини, її повноцінному особистісному розвитку, забезпечить подальшу успішність у навчанні.
Учні 5 класу доволі згуртовані та організовані, об'єднані спільними інтересами. Учнi класу навчаються iз задоволенням, активні, виконують вчасно домашні завдання, на уроках дисципліновані. Проводячи опитування виявилося, що такі предмети як математика та російська мова, викликають у дітей труднощі, а до таких предметів як образотворче мистецтво, трудове навчання, література, іноземна мова, фізкультура у 5-тикласників байдуже ставленняба. На високому рівні навчаються Кушнір Анна та Тімченко Софія, але є наявні оцінки достатнього рівня з таких предметів як ________________________________________________________________. Бажано вчителям- предметникам звернути на них увагу.
Більшість учнів, згідно опитування, не встигають за вчителем, хвилюються під час відповіді та виконання завдань біля дошки, не впевнені в тому, що добре запам’ятовують навчальний матеріал. В ході діагностики виявилося, що у таких учнів як Тімченко, Кушнір, Ярошенко занижена самооцінка, а от у Шандровського з цим не має ніяких проблем, Шамрай та Корнієнко обрали золоту серединку.
Спілкуючись з батьками, виявила, що ніяких вагомих труднощів у навчанні їхні діти не мають, і що інколи батькам не вистачає часу, деяким – терпіння, а іншим педагогічних знань для навчання та виховання дітей. Бiльшiсть дiтей у класi з повних сімей, проте є родина, де вихованням дитини займається тiльки мати. Батьки класу приділяють належну увагу навчанню та вихованню дітей, відвідують батьківські збори, допомагають класному керівникові.
Загалом стосунки в колективі товариськi, толерантнi, приятельськi.Дiти можуть органiзовувати самостiйно справи, пiдтримувати одне одного й допомагати.
Спостерігаючи за п’ятикласниками я побачила що, дітям у школі цікаво: вони прагнуть бути активними, розумними, вони хочуть, щоб їх побачив, оцінив новий учитель і помітив у них усе найкраще. Більшість дітей переживає перехід у основну школу як важливий крок у своєму житті. Деякі пишаються тим, що вони подорослішали, інші мріють розпочати «нове життя». Адаптація в 5-му класі багато в чому схожа з адаптацією в 1-му класі. Що викликає стрес у п’ятикласників? Різкі зміни умов навчання, різноманітні та більш ускладнені вимоги, які ставлять до дітей середньої навчальної ланки, навіть зміна «статусу» в початковій школі на «наймолодшого» в середній – усе це є досить серйозним випробуванням. У цей період діти можуть стати невпізнанними: тривога, боязкість чи, навпаки, розв’язність, надмірна метушливість, збудження охоплюють їх. У зв’язку з цим у них може знизитись працездатність, вони можуть стати забудькуватими, неорганізованими.
Але ж і ми, учителі, також проходимо період адаптації: нам потрібно запам’ятати нових учнів, вивчити їхні особливості, переключитися на роботу з п’ятикласниками, враховуючи основні психологічні особливості дітей цього віку. І чим швидше ми, педагоги, і учні знайдемо ті спільні шляхи, тим швидше пройде адаптація в учнів 5-го класу.
Пам'ятайте:
Якщо дитину постійно критикувати - вона вчиться ненавидіти.
Якщо дитина живе у ворожнечі - вона вчиться агресивності.
Якщо дитину висміють - вона стане замкнутою.
Якщо дитина зростає у докорах - формується почуття провини.
Якщо дитину підбадьорюють - вона починає вірити в себе.
Якщо дитину хвалять - вона вчиться бути вдячною.
Якщо дитина зростає в чесності - вона вчиться бути справедливою.
Якщо дитина живе в безпеці - вона вчиться вірити людям.
Якщо дитину підтримують - вона вчиться цінувати себе.
Якщо дитина живе в розумінні і доброзичливості -
вона вчиться знаходити любов у цьому світі.
Залишайтесь з нами, на нашому педагогічному проекті
Ви зайшли на освітній сайт як незареєстрований користувач.
Будь ласка!
Зареєструйтесь на сайті (1 хвилинка часу). Після реєстрації на нашому сайті, для вас будуть відкриті всі можливості сайту. Коментарі і повне право на всі категорії та інші функції.